رابط نرم افزاری ارتباط برنامه دشت و سپیدار
مقدمه:
همانطور که میدانیم، با ایجاد مکانیزم های یکپارچه سازی بین نرم افزارهای مختلف در یک مجموعهی کاری، میتوان با صرف کمترین زمان و هزینه از مزایای گردش یکپارچه اطلاعات بهره گرفت و اطلاعاتی نظیر: اطلاعات مالی مشتریان، طرف حسابها، فاکتورها، پیش فاکتورها، دریافت ها و سایر اطلاعات را از نرم افزاری به نرم افزاری دیگر منتقل نموده و به نوعی نرم افزارها را با یکدیگر یکپارچه نمود.
در حال حاضر مجموعه هایی وجود دارند که دارای شعبات مجزا در نقاط مختلف هستند، که هر شعبه در حال استفاده از نسخهی مجزا از نرم افزار دشت می باشد.
معمولا دفتر مرکزی نیز به یک نسخه از نرم افزار سپیدار مجهز می باشد که بر روی داده های فروشگاه ها نظارت دارد.
مسأله ای که مطرح است این است که، این استقلال نرم افزاری در عین حال که مزایای خود را دارد، در مواردی که انتقال اطلاعات بین سیستم ها مدنظر باشد بدلیل عدم یکپارچگی بین سیستمها، موجبات مغایرت، دوباره کاری، اتلاف هزینه و نیروی انسانی را سبب میگردد.
ما با بکارگیری تجارب قبلی خود در این حوزه و ایجاد یک نرم افزار ثانویه، امکان این ارتباط و انتقال اطلاعات بین سیستم ها را با شرایط معیّن، تدارک دیده و در این مستند به معرفی آن می پردازیم:
انتقال اطلاعات از سپیدار به دشت:
سناریوی اجرایی بدین نحو میباشد که: پس از درج رسید انبار در برنامه سپیدار (از نوع خرید ، انتقال بین انبار یا ابتدای دوره) به نام انبار هر کدام از فروشگاه مورد نظر و اضافه شدن موجودی انبار فروشگاه در سپیدار، کاربر مربوطه از طریق تایید اسناد اشاره شده در نرم افزار ثانویه ، انتقال اطلاعات از سپیدار به دشت با شرایط اشاره شده در جدول زیر انجام میگردد:
موجودیت سپیدار | موجودیت معادل در دشت |
کالا/خدمت (تعریف/اصلاح بارکد) | کالا/خدمت |
رسید انبار (درج) | فاکتور خریداعلامیه پرداخت بر مبنای فاکتور خرید |
اعلامیه قیمت (درج/اصلاح) | قیمت پیش فرض |
برگشت رسید انبار (درج) | فاکتور مرجوعی خرید |
طرف حساب (مشتریان) | طرف حسابها |
انتقال اطلاعات از دشت به سپیدار:
سناریوی اجرایی بعدی بدین نحو است که: در موعد های زمانی مشخص، بعنوان مثال: آخر هر روز کاری یا دوره دلخواه مثلا فردای هر روز کاری و بعد از اطمینان از نهایی شدن تراکنش های فروش و بستن حساب صندوق داران در نرم افزار دشت، انتقال اطلاعات از دشت به سپیدار با ورود به نرم افزار ثانویه و تایید اسناد فروش توسط کاربر و با شرایط اشاره شده در جدول زیر انجام خواهد شد:
موجودیت دشت | موجودیت معادل در سپیدار |
فاکتور فروش | درج فاکتور فروش بصورت تجمیع روزانه یا ریز هر فاکتور و نوع فروش «فروشگاه» به صلاحدید مشتریصدور حواله خروج از انبار به نام انبار هر فروشگاهدرج رسید دریافت بابت تسویه فاکتور |
فاکتور برگشتی (مرجوعی) | درج فاکتور فروش برگشتیصدور حواله برگشت خروج از انبار به نام انبار هر فروشگاهدرج اعلامیه پرداخت |
رسید دریافت | رسید دریافت |
مصرف/ضایعات | خروج از انبار نوع سایر |
ملاحظات اجرایی:
- راهکار اشاره شده، صرفا برای ارتباط بین دشت و سپیدار، و تعداد مشخصی از شعبه های توافق شده هر مجموعه اجرا شده و برای شعبات جدید بایستی توافق جدید صورت پذیرد.
- انتقال اطلاعات ، برای تمامی اسناد توافق شده در فرآیند کاری، بر مبنای کد کالا و کد مشتری تفکیک و درج خواهد شد و مقایسه بر اساس شرح و عنوان آنها نخواهد بود. از این رو لازم از پیش از اجرای این موضوع کدینگ کالا و مشتریان هر دو نرم افزار یکسان سازه شده و یک کالا یا مشتری خاص، کدهای متفاوتی در دو نرم افزار نداشته باشند.
- ملاک مقایسه بین موجودیت های دو نرم افزار و انجام رویهی انتقال اطلاعات، داده های ثبت شده در نرم افزار، در زمان انتقال اطلاعات میباشد و حذف یا بروز رسانی داده ها، بعد از انجام عملیات انتقال آنها به نرم افزار مقصد، موجب انتقال مجدد و بروز رسانی مجدد اسناد منتقل شده نبوده و بایستی توسط کاربر مدیریت شود. از این رو پیشنهاد می گردد دسترسی ویرایش فاکتور در دشت محدود شده و تغییرات از طریق فاکتور مرجوعی مدیریت شود.
- برای اتصال دو نرم افزار دشت و سپیدار در شرایطی که در یک شبکه محلی قرار ندارند، بایستی از بستر اینترنت استفاده گردد. برای این منظور استفاده از IP ثابت (برای نرم افزار دشت) در این شرایط ضروری میباشد.
- چنانچه سیستم سرور دشت یا سپیدار، بنا به هر دلیلی خاموش بوده یا به اینترنت دسترسی نداشته باشد، امکان انتقال اطلاعات میسر نخواهد بود.
- موارد منتقل شده در دیتابیسهای سپیدار مقصد، همگی با نام کاربری «سرپرست» بعنوان ثبت کننده و ویرایش کننده درج خواهد شد.
- مواردی که بدلیل نقض ساختار بانک اطلاعاتی مقصد امکان انتقال را ندارند، بصورت فهرست در رابط نرم افزاری مربوطه قابل مشاهده خواهد بود و انتقال متوقف خواهد شد.
- مسئولیت تهیه نسخه پشتیبان از نرم افزارهای دشت و سپیدار، بصورت منظم و نگهداری آنها در شرایط مناسب (خارج از سرور اصلی) بعهده مشتری خواهد بود و محافظت از آلوده نشدن فایلها به ویروس یا باج افزار جزو تعهدات مجری نمی باشد.
شرایط پشتیبانی:
محصولات نرم افزاری نیز، همانند سایر محصولات از سمت شرکت تولید کننده آن، نیازمند پشتیبانی هستند تا بهره برداری از آنها در نهایت کیفیت و سازگاری با ساختار کسب و کار خریدار، صورت پذیرد.
- این واسط نرم افزاری ، از تاریخ فروش مشمول یک سال خدمات پشتیبانی میباشند که بعد از سپری شدن این دوره، خدمات پشتیبانی سالیانه مشمول هزینه و توافق مجزا میباشد.
- انجام امور پشتیبانی شامل موارد زیر می باشند:
- رفع مشکلات احتمالی بوجود آمده در امکانات موجود برنامهی واسط (بصورت: تلفنی، از راه دور) در طی ساعات معمول اداری و روزهای غیرتعطیل
- برطرف نموندن نواقص احتمالی در رویه های تعبیه شده در نرم افزار واسط.
- راهنمایی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات کاربران در خصوص بهره برداری از محصول مذکور بصورت پیام واتساپ.
- تبصره 1: انجام تغییرات اساسی در محصولات اشاره شده که مستلزم بازنویسی تمام یا بخشی از پروژه گردد مشمول توافق جدید خواهد بود.
- تبصره 2:بدیهی است با توجه به فعالیت های انجام شده، رفع اشکالات بوجود آمده در سایر بخشهای نرم افزار که غیرمرتبط با فرآیند انتقال اطلاعات بین نرم افزارهای دشت و سپیدار باشد، شامل خدمات پشتیبانی نبوده و بایستی در قالب قرارداد پشتیبانی از شرکت سپیدار مطالبه گردد.
بدون دیدگاه